A Pantone
Azelőtt, hogy bevezették volna a különböző színrendszereket, az egyes színárnyalatokban nagy eltérések voltak. Ez nagyon nagy problémákat okozott, hiszen hiába neveztek el ugyanúgy egy adott színt, ha az az előállítás után teljesen más árnyalatot jelentett a különféle gyártók esetében.
A probléma jelentőségét Lawrence Herbert ismerte fel elsőként, aki a Pantone vállalkozás egyik alkalmazottja volt. 1962-ben már mint tulajdonos vezette a céget, melynek korábbi profilja a kozmetikai cégek számára gyártott színkártyák voltak. Az új vezető azonban kifejlesztette a Pantone Illesztő Rendszert, mely lényegében egy sztenderdizált színskála volt.
Ezzel a forradalmian változott meg a korábbi tervezési és kivitelezési folyamatok menete. Így a tervek alapján pontosan olyan színű lett a termék, mint amilyennek a megrendelő a skálán látta, ami tetszett neki, és amit kiválasztott. A Pantone fejlesztése a festék több szintű, speciális keverékén alapul, amellyel új színeket tudnak létrehozni.
A Pantone azóta is folyamatosan fejleszti a rendszerét, melyet azóta rengeteg iparágra terjesztettek ki. Használja a textilipar, a műanyaggyártás, a digitális technológia, a festékgyártás és az építészet is. Az általuk kidolgozott színreprodukciós rendszer a különböző színeket betűkkel és számokkal különbözteti meg. A kódok használatának segítségével a világ bármely táján ugyanazt a színt fogja jelenteni a kiválasztott kód. Így rengeteg felesleges utazástól, egyeztetéstől és feszültségtől szabadulhattak meg a megrendelők és az előállítók is.
A Pantone színskálák általában legyezőként összekapcsolt, keskeny kartonlapok, melyek tartalmazzák a több ezer színnégyzetet és azok kódját. 2010 óta a Pantone minden évben megválasztja a következő év színét. A színről a cég képviselői két titkos találkozó alkalmával döntenek. A színnek minden esetben kapcsolódnia kell az adott évhez. 2010-ben a Turquoise, 2011-ben a Honeysuckle, 2012-ben a Tangerine Tango, 2013-ban az Emerald, 2014-ben a Raidant Orchid, 2015-ben a Marsala volt az év színe.
2016-ban a Serenity és a Rose Quartz, 2017-ben a Greenery, 2018-ban az Ultra Viola, 2019-ben a Living Coral, 2020-ban a Classic Blue, 2021-ben az Ultimate Gray és Illuminating győzedelmeskedett.
Very Peri a befutó
Idén a 17-3938-as számmal jegyzett “Very Peri” kódnevű, halvány kékes-lilás szín lett a befutó. Maga az árnyalat elég hideg, azonban hamarosan ebben fog úszni az egész világ. Elsőként a divatot és a szépségápolási trendeket befolyásolja a szín, de nem kell sokáig várnunk, és a lakberendezésben is érezni fogjuk a hatását.
Nehéz meghatározni, hogy a szín inkább lila, vagy inkább kék, de a többség megítélése szerint egy hideg, halványlila színről van szó.
„Átalakuló időket élünk. Ahogy kilábalunk az elszigeteltség intenzív időszakából, úgy változnak a fogalmaink és a normáink. A kreatív szellemünket éltető gondtalan magabiztosságot és merész kíváncsiságot megjelenítő, PANTONE 17-3938 Very Peri segít nekünk, hogy elfogadjuk a lehetőségek e megváltozott tájképét, és új látásmódokat nyit meg számunkra, miközben újraírjuk életünket. A Very Peri magában foglalja a kék szín által képviselt pozitív tulajdonságokat, megspékelve azt a mai napok energiáival, hogy egy teljesen új megvilágításba helyezze az előttünk álló jövőt” írja Instagram-oldalán az 1962-ben alapított amerikai festékgyár.
A lilától pedig egyáltalán nem kell félnünk, hiszen igazán otthonossá tudja tenni a hangulatot. Gondoljunk csak a levendulára, melynek halványlila színe csodálatosan mutat akár textíliák színeként, akár különféle kiegészítők esetében.
Olvasd el további írásainkat is a blog cikkeink között: